Whisky College – Bar School
Z destylarni do baru.
Pod koniec lutego 2017 roku miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w zajęciach Whisky College prowadzonych przez Jakuba Grabowskiego. Przy tej okazji warto wspomnieć, że Jakub wtedy był Ambasadorem Domu Whisky, by po kilku dniach objąć stanowisko Ambasadora Glenmorangie i Ardbeg na Polskę. Jakub, jeszcze raz gratuluję i życzę samych sukcesów.
Zajęcia przeprowadzone zostały w ramach projektu BARSCHOOL.PL – zwycięzcy branżowego plebiscytu ‘BAR ROKU’ w kategorii ‘Produkt Roku 2016’. Bar School to koncept edukacyjny, którego misją jest popularyzacja praktycznej wiedzy związanej ze sztuką barmańską. Zajęcia prowadzone są w ramach intensywnych warsztatów w niewielkich grupach i kierowane są przede wszystkim do barmanów lub kadry zarządzającej gastronomią. Założycielem projektu jest Rafał Ciesielski.
Jak wspomniałem na początku brałem udział w dwudniowych zajęciach poświęconych whisky – Whisky College. Od destylarni do baru. Surowce, produkcja, blending, serwis, marketing. Odbywały się one w Elixirze w Gdańsku. Jakub podszedł do tematu bardzo profesjonalnie i porządnie przedstawił wszystkie etapy powstawania whisky, zaczynając od rodzaju i gatunków zbóż, przez destylację ujętą także z historycznego punktu widzenia, aż po zabutelkowanie, sprzedaż i obsługę klienta np. w barze. Co bardzo mnie zaciekawiło, do procesu tworzącego whisky podeszliśmy także z chemicznego punktu widzenia, włącznie z demonstracją destylacji, czy analizą związków chemicznych odpowiedzialnych za wrażenia zapachowo-smakowe. Przy okazji degustowaliśmy wiele produktów, blendów – podstawowych i premium, single maltów, łagodnych i spokojnych, po torfiaki z Islay, nie zabrakło też młodych single grainów i maltów. Bogatsi o wiedzę przekazaną w bardzo przyjazny i przystępny sposób, drugiego dnia, w grupach, mieliśmy stworzyć blenda. Przy czym nie chodziło o proste zmieszanie składników i sprawdzenie czy da się je spożyć, a raczej o kompleksowe stworzenie produktu, z jego prezentacją uwzględniającą strategię marketingową, omówieniem grupy docelowej i rynków zbytu. Całkiem pouczające i dające szerszą perspektywę w badaniu świata whisky. Na sam koniec pozostał jeszcze food pairing z potrawami przygotowanymi przez szefa kuchni Elixira. Do gustu najbardziej przypadła mi makrela z Glenmorangie Lasanta.
Warsztaty były naprawdę rozbudowane i nie jest moim celem szczegółowo je tu opisywać, musicie po prostu przy najbliższej okazji zapisać się i spróbować samemu. Ja bardzo sobie je chwalę i wyszedłem z nich bogatszy o wiedzę i kolejne doświadczenia.
Poniżej fotorelacja z wydarzenia. Autorem zdjęć jest młody talent fotografii Marika Morawiec.
Punktacja opiera się na moich wrażeniach i odczuciach, stąd jej charakter jest oczywiście subiektywny.
Jeśli chcesz się ze mną skontaktować, uzyskać konkretną informację lub po prostu się przywitać, nie krępuj się wysłać wiadomości na adres blog@lukloveswhisky.pl.